Indhold er vigtigt, når det kommer til at blive elsket af Google, for i sidste ende er formålet med Google, at læsere skal finde relevant indhold.
Men derfor er der stadigvæk en række andre ting, som du kan gøre, så dit indhold lettere bliver fundet af Google. Det handler meget om at optimere ens i forvejen gode indhold.
Hvis du ikke gør det, kan du risikere, at du mister mange læsere, som egentlig gerne vil finde dit indhold. Hvis du har en webshop, kan det være decideret dræbende for din forretning, for du har brug for, at kunder kan finde frem til dine produkter.
Derfor skal du optimere din hjemmeside til SEO også kaldet søgemaskineoptimering.
Bare rolig alle kan begynde i dag, hvis de har lyst. Så du behøver ikke hyre en ekspert lige med det samme. Gå i krig med det selv.
Masser af gratis viden om SEO
Du kan sagtens købe et kursus om SEO, og det vil da også gøre, at de har samlet alt relevant information til dig. Men ofte kan du også bare finde gratis information, for det er alligevel et område, som hele tiden ændrer sig.
Det er en kæmpe fordel, hvis du kan læse engelsk, for så er der næsten ingen grænser for, hvor meget gratis indhold, du kan finde.
Der er mange sider derude, og når du begynder at dykke ned i emnet, finder du hele tiden nye. Du kan starte her. Der er også denne glimrende guide til begynderSEO.
Fokusér på disse ting i første omgang
Mange starter en hjemmeside, og så sørger de ikke for at lave det helt basale arbejde på den. I første omgang skal du sørge for at have en masse godt indhold.
Hvis du sælger produkter, skal du skrive produkttekster til alle dine produkter og underkategorier. Du skal tænke på det på denne måde. En kunde ved ikke, hvad du sælger, så du skal hjælpe dem med at finde ud af det. Det er grunden til, at Google godt kan lide indhold, for ellers ved hverken Google eller dine besøgende, hvad du laver.
Herudover skal du lave en god intern linkstruktur. Det betyder, at du linker til dine egne undersider, når det er relevant.
Nu er du klar til at finde eksterne links, som er de links, som kommer fra andre hjemmesider, blogs og webshops. Her er det vigtigt at huske på, at du i dag skal fokusere på kvalitetslinks. På den måde kan Google se, at din hjemmeside er en, som man skal lytte til.
Google har lavet en video om, hvordan du skal tænke på søgninger, og hvorfor de er, som de er. Tjek den ud her:
Hold øje med dine søgeord
Dit formål med SEO er, at du gerne vil findes på bestemte søgeord, derfor er det vigtigt, at du finder ud af, hvad folk søger på. Du finder mere information om det i de guides, som vi har linket til.
Dette er også din eneste mulighed for at vide, om du laver god SEO, for så får du hele tiden bedre placeringer. Selvfølgelig skal du også kigge i din Google Analytics, hvor du kan se, hvilken underside dine kunder eller besøgende kommer ind på.
Men du skal samtidig holde øje med dine placeringer, så du kan måle, om din hjemmeside eller webshop bevæger sig op eller ned. For i Google Analytics vil du ikke længere kunne se så meget, da mange vil stå som Not provided, da det er Googles måde at beskytte folk på. Men du vil altid kunne se din egen placering, når du Google dit søgeord. Husk at gøre det fra en anonym browser, så du får de rigtige placeringer.
Tak for en god artikel! Fedt at få et bredt billede af havd jeg kan gøre for at finde hovede og hale i SEO.
Hej Thomas, dejligt at høre 🙂 Når du så har fået lidt mere styr på SEO kan du jo gå videre til artiklen “Sådan laver du en SEO strategi i 2017” jeg er sikker på at det hele nok skal give mening.