Nu sker det snart, hvor Google begynder at vurdere sikkerhed højere. Dvs. at hvis din hjemmeside ikke er krypteret, så kan du risikere at tabe Google placeringer.
Det har længe været sådan, at Google bedre kan lide hjemmesider, der er responsive. Ikke fordi det i sig selv giver bedre placeringer. Men det kommer vi tilbage til.
Derfor er responsiv hjemmeside et must
Hvis en person går på Google via sin computer, så finder personen ikke nødvendigvis de samme hjemmesider, som hvis personen Googler det samme på sin mobil.
Forskellen er her responsive hjemmesider. Hvis en hjemmeside bliver vurderet som dårlig på mobil, så vil Google være mere tilbøjelig til at vise dig en anden hjemmeside. Det giver god mening, fordi det hele handler om, at du skal kunne finde information, når du Googler.
Det er grunden til, at din hjemmeside skal være responsiv, for så virker den både på mobil, tablet og computer. Dermed øger du dine egne muligheder for blive fundet.
Hvis du ikke gør det, og din konkurrent gør, så vil du miste dine gode placeringer. Det er grunden til, at det er så vigtigt, at du hele tiden sørger for, at din hjemmesider virker på alle platforme.
En god idé er, at du tjekker, hvordan din hjemmesider ser ud på forskellige enheder. Mange tror, at fordi de har et responsiv tema, så er der ingen problemer. Men ofte vil der være store problemer forbundet med det, da du ikke kan regne med, at det hele bare virker, fordi det er responsiv. Ofte kan der være et billede eller en video, som blokerer for andre ting. Det sker især, hvis du får designet en hjemmeside, og du så installerer 3. parts plugins. De kan gå ind og påvirke din hjemmeside.
Derfor er det vigtigt, at du tænker på det hele, når du skal have en ny hjemmeside. Hvis du allerede ved, at du skal bruge nogle bestemte 3. parts plugins, så skal du sige det til dem, som designer og koder din hjemmeside. For så er det deres skyld, hvis det ikke virker. Men det er det ikke, hvis du ikke har sagt det til dem.
Derfor er https et must
Egentlig er Google først begynde at rulle dette ud. I miljøer har der længe været snak om det men hjemmesider uden det, har stadigvæk har nogle fornuftige placeringer. Men det kommer til at ændre sig i den forstand, at hvis Google møder to hjemmesider med godt indhold, så bliver den side med https vurderet højere. Det skyldes, at sikkerhed er godt for brugere på nettet, og derfor vurderer Google det højt.
Hvis du sidder og undrer dig over, hvad https er, så er det et sikkerhedscertifikat. Eller det er egentlig noget, som krypterer indhold mellem din hjemmeside og brugerens computer. Men et certifikat viser, hvad der sker, og at hjemmeside er sikker. Her kan du se, hvad Google selv skriver om det.
Du kan se det på, at der ved siden af url’et i din browser er en hængelås. Det betyder, at din hjemmeside er sikker, og kunden behøver ikke frygte for sit indhold.
I starten var det kun noget, som der blev gået op i af webshops, da de har at gøre med personfølsomme informationer. Det kan være, hvor du bor og dine betalingsinformationer. Her nytter det ikke noget, hvis nogen kan snuppe denne information, når kunder sender den til dig via din hjemmeside.
Men nu er det blevet udvidet til, at man gerne vil beskytte alt mellem hjemmesider og brugere. Det er med til at øge alt sikkerhed på nettet. Det er godt for brugere, at Google er gået ind i denne kamp, for det betyder, at nærmest alle hostingudbydere allerede nu giver dig mulighed for at få et gratis sikkerhedscertifikat på din hjemmeside.
Alt tyder på, at det i fremtiden bliver standard. Men indtil det ikke er det, så bør du selv sørge for at få det på din hjemmeside.