Internettet er en blandet platform, der kan anvendes til alt, hvad forbrugeren måtte have brug for. Primært benyttes internettet til informationssøgning, handel samt sociale aspekter via kommunikation. Internettet og dennes funktioner har da også været være medvirkende til at ændre forbrugernes opfattelse, samt måden hvorpå der handles i dag.
Dansk forbrugeradfærd online
Forbrugerne har fået højere forventninger til, hvordan og hvornår der handles. Der bliver i højere grad stillet krav til, at den pågældende hjemmeside er nem og hurtig at bruge. Det forventes ligeledes, at internettet besidder et bredere sortiment, således at lige præcis det produkt, den aktuelle forbruger ønsker, bør kunne findes – og ofte til en billigere pris. Via giga-daek.dk kan du eksempelvis købe nye vinterdæk fra et bredt sortiment, og til priser hvor både moms og transportomkostninger er inkluderet.
Forbrugerne er blevet mere bevidste omkring, hvad der ønskes samt uhensigtsmæssige funktioner på en hjemmeside. Hvis nogle funktioner, som eksempelvis langsom loadtid eller betalingsproces, ikke virker, så tøver forbrugeren ikke med at finde et andet mere tilfredsstillende website. Der skal nok være noget lignende, hvor hjemmesiden er mere tilfredsstillende.
Forbrugerne ønsker i stigende grad endvidere at benytte mobilbetaling, da denne altid er lige ved hånden.
Svindel og fælder i den online verden
Når der i højere grad handles online, og man ikke har mulighed for at stå face-to-face med sælgeren, må der bruges andre metoder til at sikre sig, at udbyderen er troværdig. Der findes mange utroværdige udbydere, der kun er ude på at udnytte forbrugeren. Derfor må disse være ekstra opmærksomme, når der handles online. Det skal dog nævnes, at mange forbrugere i forvejen er opmærksomme og bevidste om, hvilke signaler webshoppen sender.
Noget af det første, danske forbrugere er opmærksomme på, når de besøger en ny hjemmeside, er, om der er en klar kommunikation om levering og returnering. Ligeledes er det nemt at finde brugeranmeldelser omkring hjemmesiden. Hvis ikke der findes positiv omtale, finder forbrugeren oftere en anden webshop.
Til at støtte ovenstående har flere danske virksomheder udarbejdet E-mærket. Dette er forbrugernes, og Danmarks, garanti for, at der foregår sikker og gennemsigtig e-handel. Dermed kan forbrugerne sætte mere tillid til internettet. Dette vil være medvirkende til at gøre forbrugerne yderligere bevidste, opmærksomme og krævende omkring, hvad hjemmesiderne tilbyder.
Fremtid
Selvom det i 2017 har været rejser, danskerne har brugt flest penge på, har kategorien af fysiske varer som tøj og make-up samt online tjenester som billetter, abonnementer og forsikringer haft den største tilvækst fra 2016.
Desuden viser 2017-rapporten fra Dansk E-handel, at 16% af danskerne køber dagligvarer på nettet. Det vil sige, at der er sket en tilvækst på omtrent 60% på blot et år! Det forventes, at der fortsat vil være markante stigninger inden for denne kategori i de følgende år. Dette tyder på, at danskerne er blevet meget mere vante med e-handel, og har mere tillid til, at produkterne bliver modtaget i ordentlig og ubeskadiget stand.
Endvidere viser ovenstående rapport, at Danmark er det land i Norden, hvor der har været den kraftigste tilvækst i e-handelen. Dog ligger Danmark på en anden plads, når man ser på omsætningen, hvor det er Sverige, der har indtaget førstepladsen.