Legetøjsbranchen taber stort på Black Friday

Legetøjsbranchen taber stort på Black Friday

Da fænomenet Black Friday for alvor begyndte at ramme ind over Danmark var flere store butikker hårdt ude og sige at de ikke ville deltage, da det ville gå ud over deres fortjeneste på julesalget. Det vendte dog hurtigt da man så at så blev deres salg blot stjålet af konkurrenten der gerne ville afholde Black Friday og vi er efterhånden nået til det punkt hvor alle butikker i Danmark afholder en eller form for Black Friday udsalg.

 

Black Friday Flytter Julesalget

Når butikkerne reklameret med black friday tilbud på legetøj er det med en forhåbning om et mersalg, men virkeligheden er at selvom forbruget i November de sidste år er steget betydeligt og Black Friday har slået flere rekorder for at være den dag om året hvor vi danskere bruger flest penge, så har det blot betydet at December er gået tilbage eller har stået stille. December er ikke længere forbrugsfestens måned, det er November hvor Black Friday ligger.

De fleste økonomer er enige om at vi ikke tidligere har set så stort et ryk i danskernes forbrugsvaner på så kort tid og det er også kommet bag på mange butikker, men vælger man ikke at afholde Black Friday ryger salgene blot til konkurrenten på den anden side af gaden.

Det er især butikker som i forvejen er pressede der lider hårdt under det nye tilbudspres i juletiden, en af de brancher der historisk set har været meget afhængige af et godt julesalg er legetøjsbranchen hvor det ikke er unormalt at 75% af årets salg falder på de sidste 2 måneder.

 

Legetøjsbranchen skal nok klare sig

Selvom priserne presses ned er vi helt sikre på at legetøjsbranchen vil begynde at være klar til den nye virkelighed flere Amerikanske kæder længe har levet i og de kan bruge det til deres fordel og få skudt restlageret fra foråret af og ryddet ud i lageret. Det handler om at virksomhederne skal være klar til at udnytte at forbrugerne er klar til at købe store mængder denne dag, og selvom det rykker ved julesalget, så vil det i længden begynde at udligne sig når alle virksomheder kører på denne måde, måske vil priserne stige 5% når det ikke er Black Friday og så vil de alle på den måde udligne.

Som forbrugere vil vi aldrig syntes at det er en fed måde, men legetøjsbranchen har ingen intentioner om at blive den nye elektronikbranche hvor avancer måles i få % istedet for hundrede % som den gør idag.

Close Menu